Binnenvaart, visserij en kleine zeegaande schepen

Deze categorie omvat zeegaande schepen tot 100 GT, alle vissersschepen en alle typen vaartuigen voor de binnenwateren. In 2021 ontvingen de werven in deze categorie bouwopdrachten voor 107 schepen (2020: 176). Er werden 134 schepen opgeleverd (2020: 159). Het aantal opleveringen en het aantal nieuwe opdrachten laten beide dus een stevige daling zien, en dat voor het tweede jaar op rij. Het orderboek is ook gedaald naar 159 schepen (2020: 196) en dat is lijn met de lagere orderintake van 2021. In 2021 zijn er 70 ladingvervoerende schepen opgeleverd, dit zijn er wat meer dan de 61 schepen die in 2020 zijn opgeleverd. Het aantal gecontracteerde schepen is wel gedaald ten opzichte van 2020. Een daling van de orderintake lag ook in lijn der verwachting vanwege de coronacrisis en de marktomstandigheden in de binnenvaart. Desondanks blijft men toch investeren in nieuwe schepen.

Superjachtbouw

In 2021 zijn 21 jachten opgeleverd met een totale waarde van ongeveer €1,3 miljard. Dat is aanmerkelijk meer dan in 2020, toen er 16 jachten met een totale waarde van afgerond 850 miljoen werden opgeleverd. Ook in 2021 was de orderintake weer goed. Er zijn maar liefst 24 orders geplaatst met een geschatte totale waarde van €1,8 miljard.

Overige downloads

NMT-leden kunnen op aanvraag de nieuwste edities van de SEA Shipbuilding Market Forecasting Report en het SEA Market Forecast Report ontvangen. Neem hiervoor contact op met Michel Koopman, Market Analyst bij NMT.

  Mapping the European Maritime Cluster